Mijn Mobylette Kaptein…

Toen ik 16 werd wilde ik heel graag een brommertje, maar daar moest ik zelf voor sparen en ik was daar al heel lang druk mee bezig! Ruim een jaar na mijn 16e verjaardag had ik het geld bij elkaar en gingen mijn vader en ik naar de winkel!

Ik had mijn zinnen gezet op een Mobylette Kaptein, daar reden de meeste meiden op in die tijd. Ze hadden de simpele uitvoering maar ook een uitgebreidere versie, deze had een speciale naam maar die ben ik vergeten. Hij had een soort pookje, maar ik zou nu ook niet meer weten wat ik daarmee moest…

Ik ben/was klein en destijds ook heel tenger. De verkoper (een bekende van mijn vader) stond me eens aan te kijken op een manier waarvan ik dacht… hij vraagt zich af hoe oud ik ben. Toen we een model hadden uitgezocht dat ik kon betalen en graag wilde kopen vroeg mijn vader of ik er een proefritje op mocht maken. Dat mocht, dus hij ging een brommertje ophalen in de garage achter de winkel.

Toen hij had uitgelegd hoe ik moest starten, wegrijden en weer remmen als ik eraf wilde deed hij 2 stappen achteruit richting mijn vader en fluisterde bijna tegen hem: “U weet toch wel dat ze 16 jaar moet zijn mijnheer”. Mijn vader schoot in de lach en zei: “Laat ze dit maar niet horen want ze is al 17 geweest”.

Het brommertje was precies wat ik wilde en de koop werd gesloten. Op mijn spiksplinternieuwe brommer reed ik naar huis om hem trots aan mijn moeder, zusjes en broer te laten zien. Wat een luxe dat ik mijn fiets kon laten staan. Even aantrappen en rijden maar!

Toen mijn vader later aan mij vertelde wat de verkoper had gezegd was ik niet blij, altijd werd ik jonger geschat en op die leeftijd is dat echt niet leuk. En later… veel later ook nog… vond ik dat natuurlijk helemaal niet erg meer!

Maar ik was het snel vergeten. Ik heb genoten van mijn brommertje en ik weet eigenlijk niet meer wanneer en waarom ik hem toen weg heb gedaan, wel dat ik er al snel spijt van had. Daarna heb ik nog een keer een oude Solex gehad, dat was een hilarisch ding want als hij eenmaal startte steeg er eerst een heleboel rook uit op en als dat was opgetrokken zag je mij pas… en traag dat dat ding was.

Helaas geen foto’s dus dit plaatje is van het internet…

Mobylette EEG 1967

 

24 gedachten over “Mijn Mobylette Kaptein…

    1. Trees Berichtauteur

      Dankjewel Albert! Het was ook DE brommer voor de meiden uit die tijd. Nico had ook een Puch met een hoog stuur, een witte. Zolang als hij hem had, denk 3 jaar, haalde hij hem (de motor dan) 1x per jaar uit elkaar, werden alle onderdelen in de olie gelegd (geloof ik) en ik hielp dan ook mee schoonmaken… Ja wat je al niet doet als verliefd meisje hè😉.

      Like

    1. Trees Berichtauteur

      Als ik je nou vertel dat mijn kinderen ook nooit brommer hebben gereden omdat ik het veel te gevaarlijk vond en we hadden ze als tegenprestatie beloofd dat wij dan hun rijbewijs zouden betalen… hoewel dat bij mijn dochter niet is gebeurd want die stapte vrolijk bij vrienden en vriendinnen achterop. Dat was natuurlijk niet de bedoeling…

      Like

  1. gewoonzoalsikben

    Ja leuk de Mobylette.Ik kreeg hem voor mijn verjaardag toen ik 16 werd .Het duurste cadeau dat ik ooit gekregen heb .Maar wat zal het genieten geweest zijn kan ik me zo voorstellen als je zo lang gespaard hebt zelf .
    Groetjes Elisabeth

    Like

    1. Trees Berichtauteur

      Sommige vriendinnen van mij kregen ook een brommer van hun ouders, maar dat was een te duur cadeau. Ik herinner me wel dat ik voor mijn 17e verjaardag extra geld kreeg zodat ik hem sneller kon kopen!

      Like

Reacties... heel graag natuurlijk!

