Ouder worden in deze tijd…

Het is gewoon niet voor te stellen,
Je moet met een mobieltje bellen,
Je kunt er ook een tekst op lezen
Je moet altijd bereikbaar wezen
En dat kan dus niet gewoon
Met een doodgewone telefoon.

***

Wil je een treinkaartje kopen, nee, niet naar de balie lopen,
Daar is niemand meer te zien, je kaartje komt uit een machien.
Je moet dan overal op drukken in de hoop dat het zal lukken.
Pure zenuwsloperij, achter jou zie een rij
kwaad en tandenknarsend staan,
want de trein komt er al aan.

***

Bij de bank wordt het geld, niet meer netjes voor je uit geteld.
Want dat is tegen de cultuur, nee je geld komt uit de muur.
Als je maar de code kent, anders krijg je vast geen cent.
Om je nog meer te plezieren, mag je internetbankieren
Allemaal voor jou gemak, heb je alles onder dak.
Niemand die er ooit naar vroeg, blijkbaar is het nooit genoeg.

***

Man, man, man wat een geploeter, alles moet met een computer.
Anders sta je buiten spel, op www. punt nl
vind je alle informatie, wie behoed je voor frustratie.
Als dat ding het dan niet doet, dan word je toch niet goed.
Maar dan roept men dat je boft, je hebt immers microsoft.
Ach, je gaat er onderdoor, je raakt gewoonweg buiten spoor.
Nee het is geen kleinigheid, ouder worden in deze tijd.

Vroeger was alles beter

Bron: niet bekend, gewoon gevonden op internet!

Gelukkig heb ik geen problemen met de innovaties en veranderingen die daarmee gepaard gaan, maar voor veel mensen die ouder worden is het toch wel een hele klus om bij te blijven.

20 gedachten over “Ouder worden in deze tijd…

  1. jokezelf

    Ik kan me hier helemaal in vinden. Zeker voor de oudere ouderen wordt het leven steeds ingewikkelder. Krijgen wij t.z.t. ook allemaal mee te maken, want op een gegeven moment kún je het eenvoudigweg niet meer bijbenen. Ik kijk er niet naar uit moet ik zeggen.

    Like

    1. Trees Berichtauteur

      Gelukkig heb ik er nog geen moeite mee en jij ook niet, maar ik merk toch af en toe al aan mezelf dat ik weleens denk… wil ik hier wel alles van afweten of kan ik ook zonder?😉.

      Like

  2. jeetjemina

    Wat een mooi toepasselijk gedicht. Helemaal waar. Er wordt absoluut geen rekening gehouden met ouderen. Als ze al iets onder de knie krijgen, datn wordt het binnen de korste keren weer veranderd.
    Ik loop ook regelmatig tegen de digitale narigheid aan. Zoals pas, toen ik mijn OV kaart moest verlengen.
    gr eva

    Like

    1. Trees Berichtauteur

      Hallo Eva, bedankt voor je bezoekje!
      Die veranderingen zijn inderdaad ook lastig ja… En soms moet je je wel echt ergens in willen verdiepen om mee te kunnen draaien!

      Like

  3. gewoonanneke

    Ben het ook met een groot gedeelte eens. Maar er zijn ook oudere die nog niet zo oud zijn die ook niet willen en geen moeite willen doen om nieuwe dingen te leren en wel de mogelijkheden hebben.
    Maar het is inderdaad zo als je geen internet heb mis je gewoon veel dingen, heb vrienden die dat ook niet hebben en vaak bij mij aankloppen voor dingen. Dat zou toch niet moeten hoeven al doe ik het graag maar dat is een ander verhaal.

    Like

    1. Trees Berichtauteur

      Die ‘jongere ouderen’ die jij bedoelt ken ik ook wel. Gewoon niet mee willen doen met de tijd… en heel soms gaan ze toch opeens overstag😉.

      Like

  4. Plato

    Leuk geschreven. Kennelijk door iemand die al die dingen heeft aangeschaft. Maar het hoeft natuurlijk niet. De trein en de bank wel natuurlijk. Maar een mobiel hoeft niet. Alleen willen de meeste mensen het zelf. Tja, dan is het ook geen probleem meer want ze maken ze tegenwoordig ook al heel simpel, heb ik in de winkel gezien. Ik heb zo’n ding niet en ik mis niks. En ’t scheelt heel wat geld.

    Like

    1. Trees Berichtauteur

      Ach Plato het is zo’n gewoonte geworden dat mensen het bijna raar vinden als je geen mobiel zou hebben, krijg jij dit soort reacties niet? Ik heb een Simyo prepaid kaart omdat een abonnement te duur is voor de tijd dat wij in Nederland zijn, ook op GC een prepaid kaart, daar hebben we geen vaste telefoon. Ben hooguit 5 eurootjes in de maand kwijt, het gaat erom dat ik bereikbaar ben en in tijd van nood kan bellen… Sommige ouderen wordt het wel opgedrongen door hun familie ook en die hebben denk ik de grootste moeite om er mee om te gaan.

      Like

  5. vnnb

    Klopt helemaal! Je ‘moet’ mee anders val je buiten de boot! Ik kan je vertellen dat ik het heb geprobeerd om met een smartfoon om te gaan (nu een jaar), maar ik heb veel liever en telefoon met toetsen! En die old skool telefoon gaat er weer komen, zodra mijn abonnement wat ik nu heb, afgelopen is!

    Liefs -X-
    ot: nu zonder klinkers, if you know what i mean😉

    Like

    1. Trees Berichtauteur

      Ach Vonnie, en jij hoort nog niet eens bij de ouderen😉. Ik heb er allemaal nog geen moeite mee, maar er komt een keer een tijd…
      Ja, je klinkers zijn eruit gevallen… hopelijk weer geen nare reden pfff

      Like

  6. minoesjka2

    Ja, mensen die geen computer hebben of smartphone staan tegenwoordig haast buiten de maatschappij. En het trieste is dat in grote steden steeds meer mensen buiten de maatschappij komen te staan, omdat ze geen computer of smartphone kunnen betalen.

    Like

    1. Trees Berichtauteur

      Precies, we worden met zijn allen toch eigenlijk veel te afhankelijk van al die apparaten. Doet iets het niet is iemand meteen onthand. Maar ja, dat zal wel bij de tijd horen…

      Like

  7. kakel

    Haha: vroeger was alles beter behalve de toekomst😀
    Maar ’t is verdorrie hartstikke waar. Jammer! Ik kan me heel goed voorstellen dat ouderen geen zin hebben om alle vernieuwingen bij te houden.
    Liefs Kakel

    Like

    1. Trees Berichtauteur

      Mooie spreuk hè Kakeltje…
      Ik zeg altijd, ik ben nooit te oud om te leren, maar toch zijn er wel eens dingen waarvan ik denk, wil ik dat allemaal wel weten😉

      Like

  8. Rianne

    Klopt. Mijn moeder kan het allemaal niet mee bijbenen. Heeft wel een mobiel voor onderweg maar SMS-en (lezen en schrijven) lukt niet. Internetbankieren doet mijn schoonzusje voor haar, net als ‘flappen-tappen’…

    Like

    1. Trees Berichtauteur

      Ach hemeltje, het is ook niet makkelijk hoor! Zo heb je het uitgelegd en zo wordt het weer vergeten hoe iets werkt… Maar als ze maar bellen kan als ze iemand nodig heeft hè, dat is het belangrijkste, hulp is er gelukkig verder in overvloed.

      Like

Reacties... heel graag natuurlijk!

