Een vakantie in een vakantie (2)…

Na 2 heerlijke dagen begonnen we aan de laatste 2 dagen van ons korte verblijf op La Palma.

Op dinsdag was er zonnig en helder weer voorspeld, een prachtige dag om naar het hoogste punt van het eiland te gaan. Na het ontbijt vertrokken we in westelijke richting.
De receptioniste van het hotel had ons, toen ze van onze plannen hoorde, afgeraden om de hele weg van West naar Oost te nemen. Het stuk vanaf het hoogste punt naar het Oostkust zou ‘mortal’ zijn, dus dodelijk. Op de kaart konden we natuurlijk wel zien dat het niks als bochten waren en dan nog eens ongeveer 3x zo lang als het eerste stuk. Ze liet ons vanaf het dakterras zien waar we naar toe moesten. De gebouwen van de Sterrenwacht o.a. het “Observatorium Roque de los Muchachos” waren als kleine nietige gebouwtjes te zien. Het beheer van de telescopen is in handen van Nederland, UK, België en Zwitserland. Tevens staat er de tot nu toe grootste spiegeltelescoop van de wereld, de Gran Telescopio Canarias.

We hebben weer genoten van de rit door de prachtige natuur. Voor een deel was het dezelfde weg als maandag maar dat vonden we geen probleem, er was zoveel te zien. Bij de afslag naar “El Roque de los Muchachos” werd de weg meteen al wat steiler. Het hoogste punt is gelegen op 2426 meter. Hoe hoger we kwamen, hoe minder bebouwing en beplanting er was. Uiteindelijk is ook La Palma een vulkanisch eiland en bestaat de ondergrond uit keiharde lava.

Hoger en hoger slingerde de weg zich langs de bergen en na ongeveer 2 uur kwamen we aan bij het hoogste punt, nog hoger dan waar het Observatorium staat. Het uitzicht was spectaculair. Het verhaal van de raaf die het op onze Binky leek te hebben gemunt heb ik al eerder geplaatst… pfff dat was toch best eng.

Vanaf het uitzichtpunt konden we in het Oosten de eilanden Tenerife, La Gomera en El Hierro zien liggen in zee, echt prachtig.
Na deze wandeling vertrokken we weer naar beneden. Rustig aan reden we dezelfde weg terug, deze was al lang en bochtig genoeg vonden we, dus de dodenroute hebben we maar niet genomen.
We hebben onderweg wat fruit gegeten en terug in het hotel een heerlijke kop koffie genomen. Nico heeft nog lekker in de zon kunnen zitten op het dakterras. Na een prima maaltijd gingen we op tijd naar bed.

Hotel Romantica La PalmaOp woensdag pakten we onze koffers weer in en na het ontbijt checkten we uit. Het was een prima verblijf in Hotel La Palma Romantica en reden we via de Oostkust naar San Andrés y Sauces. Dit is een van de meest authentieke plaatsen op het eiland. Daarna verder naar Santa Cruz de La Palma waar we de tussendoorsteek namen door de tunnels richting Los Llanos, waarna we naar het Zuiden reden richting de vulkanen.

Op de Zuidpunt bezochten we de vulkaan “San Antonio” vlakbij het dorpje Los Canarios waar ook een bezoekerscentrum is gevestigd. De top van deze vulkaan wordt gevormd door een krater van 400 m breed en 105 meter diep. Het wandelpad rondom was niet makkelijk begaanbaar. Vanaf de rand konden we de krater inkijken waar in de loop der jaren een dennenbos is ontstaan. Aan de voorkant zagen we de vulkaan “Teneguia” liggen. De laatste uitbarsting van deze vulkaan was in 1971. De krater heeft de vorm van een hoefijzer en er is destijds heel wat land bij gekomen aan de Zuidelijke kustpunt. In het bezoekerscentrum waren interessante foto’s en nog veel meer te bekijken en een film van deze laatste vulkaanuitbarsting. Zeker de moeite waard.

De vulkanische ondergrond is niet geschikt voor landbouw maar wel voor wijnbouw. Er zijn dan ook een aantal wijnhuizen, de “Bodega’s”, waar wijn geproefd kan worden, maar wij hebben daar zelf geen tijd aan besteed. Verder richting de zee ligt de enige zoutpan die La Palma heeft. Interessant om te zien hoe het zout gewonnen wordt en hoeveel soorten zout er eigenlijk zijn.

Langzaamaan kregen we trek en vervolgden we onze weg weer naar het Noorden richting het vliegveld. Er van overtuigd dat we wel een lokaal restaurantje tegen zouden kwamenwe bij 2 ervan gestopt, maar bij de eerste zouden we op het terras langs de straat in de schaduw moeten zitten en de bij het 2e restaurant was het terras vol. Uiteindelijk hebben we heerlijk gegeten in een restaurant in Santa Cruz de La Palma.

Aan het begin van de avond reden we naar het vliegveld waar we de huurauto inleverden en incheckten voor onze vlucht. Het kleine vliegveldje was uitgestorven, de vlucht naar Gran Canaria was zo ongeveer de laatste vlucht. Om 22.00 landden we weer en omdat er maar weinig passagiers in het vliegtuigje zaten hadden we zo onze koffers en waren we tegen 23.00 uur weer thuis.

Het was een geslaagde 4-daagse vakantie waar we met veel plezier op terug kunnen kijken. Over 2 jaar wordt het mogelijk een gecombineerd reisje naar La Gomera en El Hierro.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

14 gedachten over “Een vakantie in een vakantie (2)…

1. kakel

Welja, een vakantie na een vakantie! Maar ’t is jullie gegund hoor, meid. En als ik dan die prachtige foto’s bekijk, ben ik blij dat jullie geweest zijn. Heb ik tenslotte ook lol van 😉

2. roadlaura1969

Gaaf die Dia voorstelling prachtige omgeving, na je eerste verslag kwamen we mensen op de camping tegen die waren ook op Palna geweest 😀

Zo te zien hebben jullie het goed naar de zin gehad 😀

3. Albert y Mara fotoblog

Dit snappen wij niet “Een vakantie in een vakantie”.
    Als je niet meer werkt praat je niet meer over vakantie want je hebt ALTIJD vakantie (doordenkertje Trees) op GC en dan is dit een uitstapje. Zo zien wij onze bezoeken aan Cordoba en Sevilla wel 😉 .
    Prachtige foto’s in je diashow, we hebben genoten. Hasta blogs.

1. Trees Berichtauteur

Het gaat in dit geval om een vakantie in de vakantie van onze dochter… staat in het eerste logje.
      Wij hebben inderdaad altijd vakantie maar als we ergens anders heen gaan dan GC noemen we het toch ook wel vakantie hoor ;-).

Liked by 1 persoon

4. isis45

Jullie hebben weer een paar top dagen gehad, mooie foto’s ook.
    Ik ben zelf op Lanzarote en Tenerife geweest. Op Lanzarote hebben we ook erg genoten van het eiland met zijn vulkanen en grilligheid.

1. Trees Berichtauteur

Dankje Geesje! Ja we vinden het leuk om de andere eilanden ook een beetje te leren kennen, is toch weer een beetje nieuw. Gran Canaria is zoveel kleiner dan Kreta dus hier zijn we wel een beetje rond eigenlijk. 😉

5. minoesjka2

Prachtige foto’s zeg! Zo te zien is die krater buiten de uitbarstingen niet zo actief, ik zie er begroeiing. Ik ben wel eens in een krater geweest, waar je echt voelde dat de grond warm was en waar het ook echt heel erg naar zwavel stonk.

1. Trees Berichtauteur

Dankje Minoesjka! Nee, deze krater is niet meer actief, de laatste uitbarsting was in 1677.
      Maar de Teneguia, waar we zicht op hadden schijnt inderdaad nog warm te zijn. Die laatste uitbarsting is eigenlijk nog heel recent, dat was van 26 oktober tot 28 november 1971..

Reacties... heel graag natuurlijk!