Vakantie in een vakantie…

***Een vermelding waard: Dit is bericht nummer 1100 op mijn weblog!!!***

We hebben een korte vakantie van 4 dagen gehouden in de vakantie van Diana!

Na Tenerife (2010) en Fuerteventura (2012) hebben we deze keer “La Palma” bezocht. Het eiland is slechts 426 m2 km groot dus hadden we tijd genoeg om het te verkennen van noord naar zuid en van oost naar west.

lapalma_map

Het is het meest noord-westelijk gelegen eiland van de Canarische Eilanden en wordt ook wel het ‘groene eiland’ (la isla verde) genoemd. Daar is dus echt geen woord aan gelogen want de natuur is prachtig. Met name in het noorden is het alsof je constant door de bossen rijdt. Er is ook geen massatoerisme, er wordt alleen heel veel gewandeld. Over het hele eiland zijn wandelpaden aangelegd en er is een prima bewegwijzering.

We zijn zondag 9 februari vertrokken voor een vroege vlucht naar La Palma met Binter Canarias, de maatschappij die tussen de eilanden vliegt. Een vluchtje van 50 minuutjes is natuurlijk niks maar onderweg hadden we een prachtig uitzicht op Tenerife met “El Teide” als hoogste berg van heel Spanje met een hoogte van 3718 m boven zeeniveau.

Met de opkomende zon die de bergen goud kleurde kwamen we aan op La Palma en haalden we onze huurauto op. De had net 500 km op de teller staan en rustig reden we naar het noorden waar we in Barlovento 2 hotelkamers hadden gereserveerd in het hotel “La Palma Romantica”. Er was niet heel veel keus in hotels omdat we als eerste natuurlijk filteren op het mogen meenemen van onze Binky, want zonder hem gaan we natuurlijk niet op stap. Het is een rustiek, wat gedateerd groot opgezet hotel waar we 2 kamers naast elkaar hadden. Het uitzicht was fenomenaal, we keken vanuit onze kamer op de Teide op Tenerife!

Uitzicht vanuit hotelkamer (La Palma) op De Teide (Tenerife)

Foto gemaakt op woensdagochtend 12 februari 2014

Op zondagmiddag hebben we in de buurt wat rondgereden en kwamen we tussen de vele bananenplantages terecht. We reden al slingerend naar beneden naar het uiterste puntje aan zee in het noordoosten van het eiland. Er stond heel veel wind en we waaiden zowat uit ons hemd, maar wat is die ruwe zee dan prachtig. We wilden iets eten maar veel keus was er onderweg niet en we belandden in Barlovento in een restaurantje waar je (dat merkten we later pas) bijna aan je stoel vastplakte, waar op het zoutvaatje jaren vuil zat van vieze vingers maar… waar de lokale gerechten heerlijk waren. Soms moet je nou eenmaal iets overwinnen. ’s Avonds aten we in het hotel en maakten we plannen voor de volgende dagen.

’s Maandags besloten we een rit door de bergen te maken en dwars door het eiland van west naar oost over te steken om zo weer terug naar het hotel in het noorden te rijden. Het was een prachtige tocht. We reden zonder erg niet de hoofdweg op maar een B-weg waar we door hele smalle tunneltjes reden. We kwamen langs het uitzichtpunt “Las Mimbreras” waar we uiteraard foto’s gemaakt hebben.  Ongelooflijk ver kun je dan kijken. De natuur is werkelijk prachtig! We stopten in “Puntagorda” een klein boerendorpje waar in het centrum een gigantische den staat. Ook heb ik Diana even op de foto gezet voor een piepklein gemeentehuisje dat in Spanje Ayuntamiento genoemd wordt.

De rit was prachtig maar met ontzettend veel bochten waar het noord-westen om bekend staat. Als je zelf auto rijdt heb je geen last van wagenziekte en als ik naast de bestuurder zit heb ik dat normaal gesproken ook niet. Maar Diana is er gevoelig voor en zit altijd voorin. Nu hadden we er dus allebei last van en nadat we bij de apotheek in Puntagorda tabletjes hadden gekocht die een half uurtje in moesten werken ging het beter. We hebben dus daarna 2x per dag een tabletje genomen.

Verder naar het zuiden bezochten we de grootste stad van La Palma “Los Llanos de Aridane”. Het is niet de hoofdstad maar wel de grootste stad. Het toerisme is hier flink in opkomst. We hebben daar heerlijk geluncht in het oude centrum op een groot plein vlak naast een grote kerk “La Iglesia Los Llanos”. Door weer een heleboel bananenplantages reden we dwars over het eiland door grote tunnels en zowaar een stuk rechte weg richting Santa Cruz de La Palma, de hoofdstad van het eiland, dat iets ten noorden van het vliegveld ligt.  Ook in deze stad zijn we uitgestapt en hebben we wat rondgelopen. Leuke straatjes met allerlei soorten winkeltjes, helaas waren de meesten gesloten vanwege de siësta.

We reden rustig aan terug naar het hotel en genoten van de prachtige natuur. ’s Avonds hebben we weer heerlijk gegeten en we zijn op tijd naar bed gegaan om de volgende dag weer fris op stap te kunnen…

Wordt vervolgd…

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

25 gedachten over “Vakantie in een vakantie…

1. Pingback: Een vakantie in een vakantie (2)… | "VAN GELDORPJES"

2. Plato

Prachtig zo’n groen eiland. En dat uitzicht, alleen dat al. Ooit sliep ik in een tot hotekl omgetoverde hacienda op Madeira. Wakker worden met zicht op de Atlantische oceaan. Daar doet dit me aan denken. Heerlijk en ondanks het feit dat je slechts zee ziet krijg je toch het gevoel van geopende vensters op de wereld.

1. Trees Berichtauteur

Ja het was zeker de moeite van het bezoek waard! Ons uitzicht op zee maakt ook de kleine ruimte die we hebben hier op Gran Canaria goed! Alleen kan ik die niet zien vanuit mijn bed ;-).

Reacties... heel graag natuurlijk!