Servus…

ServusAl jaren hebben wij Oostenrijkse buren, Wolfgang en Anita. Ze wonen 2 etages hoger dan wij in het complex op Gran Canaria.
Ontzettend aardige mensen, een paar jaar ouder dan wij, die altijd blij zijn als ze ons weer zien na de zomer en omgekeerd is dat ook zo. We komen nooit bij elkaar, hooguit komt Wolfgang langs als hij problemen heeft met zijn elektrische apparatuur en zijn mobiele telefoon. Meestal kan ik hem dan wel helpen en dan is hij weer zo blij.

Als hij ons ziet zegt hij altijd ‘Servus” en al heel lang was ik van plan de betekenis van dat woord eens op te zoeken want ik had er dus nog nooit van gehoord. Zijn vrouw zegt dat nooit. Ik dacht eigenlijk dat het een soort ‘hallo’ zou betekenen.

Maar het is dus gewoon een vriendschappelijke begroeting, vooral in Oostenrijk en Tirol (volgens mij ligt dat ik Oostenrijk maar zo staat het op Wikipedia) en deze begroeting is net iets liever bedoeld dan gewoon goedemorgen of goedendag.

Ooit van gehoord?

Klik HIER voor de uitleg op Wikipedia.

 

11 gedachten over “Servus…

  1. platoonline

    Ik kende het woord en het latijnse woord voor slaaf. Maar gek genoeg heb ik nooit het verband gelegd. Dus nu pas snap ik het. Tirol ligt gewoon in Oostenrijk maar ook in andere landen. Vandaar dat het waarschijnlijk apart genoemd wordt.

    Like

    1. Trees Berichtauteur

      Ja hè, dat hopen wij ook hoor! We hebben in de zomer nooit contact, heb ook geen idee waar ze wonen dus het is altijd weer spannend of iedereen wel gezond terugkomt om te overwinteren…

      Like

  2. roadlaura1969

    Servus Trees , de betekwnis wist ik niet maar kon het woord van horen tijdens onze vakantie in de Steiermark …..Ook wordt er vaak “Grüß Got”, gezegd …dan zeiden wij wel eens “als we hem zien “, 😉

    Like

Reacties... heel graag natuurlijk!

