Vloerbedekking…

Ooit patronen in je vloerbedekking gestofzuigd?
Ik niet, maar Emma wel… 

Emma (eigenlijk heet ze Emmy) was zo’n 30 jaar geleden onze buurvrouw, zolang kennen wij elkaar dus al.
Zij was ruim 10 jaar jonger dan ik maar dat maakte niets uit. Zo’n spontaan mens maak je niet vaak mee. Ze was dol op onze kinderen en op onze hondjes. Onze Maltezer Thierry was haar favoriet!

Wij kochten een woonark en omdat daarvoor geen 100% hypotheek werd verstrekt hadden we een behoorlijk bedrag aan eigen geld nodig. We hadden wel wat maar niet genoeg, dus we gingen heel zuinig leven, verkochten het een en ander, dat moest ook wel want we gingen kleiner wonen. Zelfs de auto deden we van de hand.

Ook ging ik ‘werken’ in de huishouding bij een aantal mensen en samen met Emma werkte ik op donderdagmiddag in een grote groentekraam op de markt. Dat was echt een heel erg leuke tijd, ontzettend druk maar we hadden ook altijd heel veel lol. We mochten dan onze groente en fruit goedkoper meenemen en dat kwam toen natuurlijk voor ons ook heel goed uit. Toen wij uiteindelijk verhuisden vond ze dat helemaal niet leuk, maar we hielden contact en bleven nog een poosje op de markt werken. Ook zij verhuisden en er werden 2 dochters geboren.

vloerkleedJaren later, in het begin van deze eeuw had ik een drukke baan. De grote, wekelijkse klussen die bij een huishouden horen deed ik op zaterdag. De boodschappen, de was en de strijk tussendoor, maar met de extra dingen die in huis moesten worden gedaan kwam ik een beetje in de knel. Tegels in de badkamer, keukenkastjes, ramen lappen, ach iedereen kent dat wel.

Emma was door omstandigheden op zoek naar werk en zij werd mijn redder in de nood. Een keer in de 2 weken kwam ze een paar uurtjes, werkte mijn verlanglijstje af en ging zo als een ‘witte tornado’ door het huis. Een van de klusjes was stofzuigen, het was makkelijk want alles was gelijkvloers en zo groot was het ook niet. Ik hield niet van stofzuigen en ben er nog steeds niet van, maar zij was geweldig!
En het allerleukste vond ik dan, als ik thuis kwam op donderdagmiddag, dat Emma in onze slaapkamer, de enige kamer waar we toen vloerbedekking hadden, prachtige patronen had gestofzuigd in het hoogpolige tapijt. Ze stofzuigde zich dan de deur uit en er was geen voetstap meer te zien! Ik vond het altijd zonde om erop te gaan lopen…

Vandaag moest ik opeens weer eens aan die tijd en aan Emma denken, geen idee waarom. Ik heb haar al heel lang niet meer gezien. We zijn wel “Feestboekvrienden” en ik krijg nog vaak de groetjes van haar via Diana die haar nog wel eens tegenkomt.

Misschien moeten we de komende zomer eens iets afspreken, wat jou Emma? 😉

32 gedachten over “Vloerbedekking…

  1. Toos

    Super zo oude vriendschappen weer te kunnen spreken en te zien.
    Koester dit maar,want wat zullen jullie gezellig bij moeten kletsen.
    fijne avond,liefs Toos.

    Like

  2. minoesjka2

    Ja, bijzonder hé, dan komt opeens uit het niets zo iets weer naar boven🙂 En figuren in de vloerbedekking zuigen? Nou, nee, hoe eerder ik die stofzuiger weer kan opbergen hoe beter .

    Like

  3. Mirjam Kakelbont

    Ik had het vroegah met mijn schone bed. Eerste douchen en daarna onder de schone lakens. Ik vond dat een heerlijk fris gevoel, maar vond het zonde om me in bed om te draaien, want dan kwamen er kreukels in. Gelukkig denk ik daar inmiddels heel anders over🙂

    Like

    1. Trees Berichtauteur

      Oh ja dat herken ik ook zeg! Ik gleed dan heel voorzichtig tussen de lakens en bleef ook heel stil liggen. Ik werd dan ’s morgens in precies dezelfde houding wakker, tenminste dat verbeeldde ik me😉

      Like

  4. hannekelive

    wat een leuke verhaal! heb er van genoten.
    en van die vloerbedekking, daar kan ik me wel wat bij voorstellen.
    ik had vroeger een pluizig bedmatje en wanneer mijn moeder mijn kamertje schoonmaakte, klopte ze dat matje (knaloranje herinner ik me ineens weer) fantiek uit en dan stonden alle haren weer keurig overeind. de eerste dagen sprong ik over het matje heen om in en uit bed te komen, zodat er geen voetafdrukken op kwamen🙂

    Like

  5. Albert y Mara fotoblog

    We hebben genoten van je verhaal. Vooral de zin “Ook ging ik ‘werken’ in de huishouding bij een aantal mensen”. Dat kon ik die tijd nog allemaal zwart zeker. Ook bij ons thuis kwam een dame, bijna leeftijdsgenoot van ons, die het huis 1x per week deed als wij naar het werk waren.
    We hopen dat het contact met Emma tot stand komt. Als tip😉 voor Zwijmelen op Zaterdag hebben wij dan ook “EMMA” van “HOT CHOCOLATE”
    Saludos de Albert y Mara desde Los Boliches Costa del Sol

    Like

    1. Trees Berichtauteur

      Dankjewel! Ja, als je iets wilt, zoals wij die ark kochten in 1985 (we hebben hem 19 jaar gehad), moet je er wat voor over hebben, en eenmaal bezig met sparen, sparen, sparen en je ziet het saldo groeien, wordt het een sport om met heel weinig geld uit te kunnen komen. En natuurlijk was dat zwart verdienen😉.
      En zeker weten dat ik deze zomer met Emma afspreek, ze vindt het zelf ook heel leuk, zoals je wel gelezen zult hebben😉. :Leuk die tip, jullie denken mee🙂
      Saludos de Teresa desde Puerto Rico, Gran Canaria!

      Like

    1. Trees Berichtauteur

      Ja hè, de eerste keer wist ik echt niet wat ik zag😉.
      Ik vond het ook heerlijk als alles gedaan was wat ik graag wilde, heel erg luxe vond ik het!

      Like

  6. emmy

    Hey Teresa !! Met een grote glimlach🙂 op m,n gezicht heb ik net je verhaal zitten lezen.
    Het klopt allemaal wat je zegt,tja die vloerbedekking ,wat een klus om die zo te krijgen,maar ik ben blij te horen dat jij er heel blij mee was.:-)..
    En ja de hondjes ,heerlijke knuffels vooral idd Thierry was toch wel mijn grote liefde❤..
    Het is al een tijd geleden,maar alles staat zo in mijn geheugen of het gisteren was..loop ik langs de markt bij Willem ,dan denk ik altijd aan die leuke tijd met jou daar.tassen vol gingen mee terug,we hebben zeker wat afgelachen daar.
    Ik heb altijd met veel plezier als een witte tornado door je huis geraasd ,weet nog wel een paar leuke verhalen te bedenken,maar misschien moeten we die maar eens in het echt weer gaan ophalen
    Ik ben altijd blij om Diana weer te zien,wie weet.
    En ik vind het een super leuk idee om wat af te spreken,ook al hebben we elkaar een tijd niet gezien,het is zeker niet uit het hart

    Want er is maar 1 Teresa en er is maar 1 Emma ..

    Doe de lieve groetjes aan Nico ,en Diana zie je snel!!

    Liefs ,Emma …

    Like

    1. Trees Berichtauteur

      Ha lieve Emma, ik weet dat je al heel lang meeleest hier, je bent dus wel van van alles op de hoogte. Leuk dat jij het je ook allemaal nog zo goed kunt herinneren… en die verhalen, één daarvan weet ik sowieso ook nog wel… tante Wil die met haar fiets van het talud afkukelde bedoel je zeker als eerste of niet?😉. Laten we afspreken dat we elkaar deze zomer weer gaan zien. Ik ben ook wel benieuwd naar jouw leventje! Tot over een paar maandjes!
      Liefs, Teresa😉

      Like

        1. Trees Berichtauteur

          Tuurlijk lieverd, we spreken tzt wel samen af, zal wel ergens na 20 juli worden of zo, als onze logees weer naar huis zijn en als Emma kan natuurlijk…🙂

          Like

  7. Diana

    Ja het was en is ook zo’n leuk mens. Ik heb haar nu ook al even niet meer gezien in het dorp. Wie weet zie ik haar nu toevallig aankomend week weer eens🙂. Dikke kus Diana.

    Like

    1. Trees Berichtauteur

      Haha, ik weet dat ze hier meeleest en ze heeft gereageerd hoor! Je ziet haar vast snel😉
      Ik ga even iets aan Emma terugschrijven🙂. Dikke kus terug!

      Like

  8. dieneke55

    Wat een leuk verhaal,jullie hadden het wel niet breed en eigenlijk toch wel want ‘kamerbreed’ tapijt was waarschijnlijk best luxe en dan nog een lieve buuf die dat maar mooi stofzuigde.

    Like

    1. Trees Berichtauteur

      Dieneke, ik heb een paar woorden toegevoegd aan mijn verhaal, want ten tijde van dat tapijt waren we zo’n 15 jaar verder😉.
      Het was heel luxe dat Emma kwam helpen, maar zoveel jaar eerder hadden we haar of een andere hulp echt niet kunnen betalen. Toen deed ik dat werk juist zelf😉.

      Like

  9. platoonline

    Zo te lezen gaat Emma dat zeker leuk vinden. Dat jullie elkaar zo uit het oog verloren zijn. Jammer.

    Is dat Dessotapijt? Het lijkt nl. precies op wat ik vroeger in mijn flatje had liggen.

    Leuk nostalgisch blogje. Tja, die tijden dat we het niet breed hadden… en toch was het gezellig.

    Like

    1. Trees Berichtauteur

      Zou wel leuk zijn ja! We spraken elkaar wel eens op de ‘chat’ maar dat is ook al lang geleden!
      Dessotapijt? Zou best kunnen, ik heb in ieder geval een heel goed gelijkend plaatje gevonden😉
      Dat stapje terug was ook geen straf hoor, het werd een soort sport om zoveel mogelijk geld weg te leggen en we wisten ook waar we het voor deden toen…

      Like

Reacties... heel graag natuurlijk!

