Grote schoonmaak…

Geschreven als WE300, een schrijfopdracht van Plato. 
Het woord voor januari-februari is: “POETSEN”.

Dit woord mag niet worden gebruikt in het verhaal…

——————————————————————————————

Zoals in menig huishouden vroeger gebeurde kreeg ook Jacoba eens per jaar de kriebels. Elk voorjaar werd het hele huis van top tot teen op zijn kop gezet, de grote schoonmaak moest gedaan worden. Niet alles tegelijk hoor, ze begon bij de vliering.

Al het meubilair werd opzij geschoven en de vloer geveegd, later gestofzuigd, geboend en gedweild. Zo nodig haalde ze koffers leeg, klopte alles uit en vulde ze daarna weer. Dan schoof ze door naar beneden, de slaapverdieping. Alle kasten werden leeggehaald en, zoals zij dat noemde, kregen een goede beurt, waarna de kleding weer keurig opgevouwen en opgehangen werd. Bedden werden van zijn plaats gehaald en aan binnen- en buitenkant gesopt. Matrassen, kussens en dekens werden gelucht. De trappen geboend, niet te vergeten en zo zakte ze af naar de benedenverdieping.

schooonmaakDat was toch wel de grootste klus. De keukenkastjes en voorraadkast moesten eraan geloven, de planken en alles wat los en vast stond werd aangepakt. De kachels in de woonkamer waren al schoon want er werd dan al niet meer gestookt. Werkelijk alles kwam aan de beurt. Kleden en kussens sleepte ze naar buiten die moesten geklopt worden met de mattenklopper. De meubels werden in de was gezet. De plinten en randjes die je maar tegenkwam werden gedaan, alles was na haar behandeling brandschoon. De tegels en vloeren in de badkamer en het toilet ging ze te lijf met schuurspons en doek. De ramen werden van binnen en buiten gelapt en het houtwerk van de kozijnen niet te vergeten.

Na 4 weken was het hele huis spic & span en dan was ze echt doodmoe. Jammer toch wel, dat haar man en kinderen niet echt resultaat zagen. Voor hun was er in huis niets aantoonbaar veranderd, want met haar wekelijkse schoonmaakschema ging ze gewoon weer door…

47 gedachten over “Grote schoonmaak…

  1. Mrs. T.

    Ik vraag me echt af waarom dat poets-dna niet in mijn lijf terecht is gekomen. Zou het een generatie overslaan? Of nee, dat ook niet want de meiden zijn ook niet zo van het poetsen.

    Like

  2. Mirjam Kakelbont

    Hou op, hou op! Ik had een tante die haar hele leven alleen maar gewerkt heeft. Tien kinderen gekregen, altijd een groentewinkel gerund, een grote moestuin en alles in huis moest spic en span. Ze is letterlijk kromgegroeid van het harde werken. Zelfs toen ze al ruim in de 90 was, moest en zou ze nog elke week haar stoepje boenen. On-ge-lo-fe-lijk. En ook vreselijk ;-(

    Like

    1. Trees

      En toch was ze vast gelukkig… ze wist niet beter, was ermee opgegroeid en in haar beleving was het allemaal nodig. Gelukkig is dat nu niet meer zo…pffff moet er niet aan denken!

      Like

  3. dieneke55

    Mijn schoonmoeder was ook zo,pff toen ze naar het verzorgingshuis gingen vond mijn schoonvader het welletjes (want hij was meestal de klos bij zware klussen) Toen ze nog licht dementeerde zei ze eens; die C die hier de boel doet kan enkel met een spuitbus schoonmaken (bijenwas of glassex) dus wij hebben hier een gezegde, zo ik haal C even uit de kast voor de tafel te doen of de spiegel.ha ha.Mijn eigen moeder was totaal niet zo,die deed het gewoon uit de losse pols zal maar zeggen.Gedaan was gedaan al banjerden wij er naderhand zo weer overheen.

    Like

    1. Trees

      Ze maakte het zichzelf moeilijk en jouw moeder deed dat niet, groot gelijk had ze!
      Mijn moeder was ook een stuk makkelijker, alleen vond ze het niet leuk als de hond met zijn zandpoten binnen kwam als ze net gedweild had…

      Like

  4. hartelijkehothulk

    V R E S E L I J K

    Mijn moeder maakte de zolder balken met een pannenspons schoon.
    Nou, dan weet je genoeg, hé?
    En elke vrijdag roken de stoelen naar boenwas ! ! !

    Like

  5. hanscke

    Als kind had ik al een bloedhekel aan die schoonmaak, Alles stond op de kop. maar met die vervuilende kolenkachels was die schoonmaak misschien wel nodig. Ook gingen we toen nog maar 1 keer per week in de teil, een douche hadden we toen nog niet.

    Like

    1. Trees

      Die kachels waren volgens mij ook de voornaamste reden… Wij kregen een douche toen ik 8 was… wat een heerlijkheid, maar nog heel lang mochten we er maar 1x per week onder hoor😉.

      Like

    1. Trees

      Mijn schoonmoeder zou nu 96 zijn geweest, het hoorde gewoon bij de generatie!
      Grappig dat je dit niet hebt meegekregen terwijl je zoveel op haar lijkt in andere opzichten😉.

      Like

  6. Jackles

    Wat een klus! En inderdaad, zo weinig eer van je werk, want niemand die het ziet… Overigens doe ik tweemaal in het jaar ook aan De Grote Schoonmaak, maar dan zonder gezin er omheen. Bewondering voor iedereen die het huishouden doet mét man & kinderen!

    Like

    1. Trees

      Ach zo ging dat in die tijd hè, Wat bedoel je precies met zonder man en kinderen? Heb wel een idee, of je stuurt ze weg, of je bedoelt een soort innerlijke schoonmaak terwijl je lekker alleen een paar dagen weggaat… ???

      Like

  7. Nathalie

    In vier weken het hele huis spic en span met man en kinderen… hoe krijgt ze dat voor elkaar. Als ik voor sta te dweilen, staan de modderpoten achter alweer klaar. Leuk geschreven… maar voor mij een sprookje..

    Like

  8. friesenfruitig48

    Grote schoonmaak!…..Ja vroeger kreeg bij ons thuis alles in het voorjaar een grote beurt, mijn moeder was daar erg goed in… ik herinner me nog dat zelfs de matrassen een dagdeel buiten in de zon werden gelegd 😉 Ik hou met regelmaat een poetsdoek vast maar zo ver ga ik toch echt niet hoor😉

    Waarschijnlijk komt mijn reactie als spam bij je binnen omdat ik een nieuw email adres heb, hopelijk accepteer je dit en dan is het voor een volgende keer okè.

    Lifssssss, Hanny

    Like

    1. Trees Berichtauteur

      Hoi Hanny, je reactie zat inderdaad in mijn spam. Kwam er net pas achter! Bedankt in ieder geval.
      Ja, mijn schoonmoeder haalde dus ook alle matrassen naar beneden en die moesten dan naar buiten… maar met die kolenkachels was een huis met al die kieren overal natuurlijk wel veel eerder vuil. Ach het was de tijd moeten we maar denken!

      Like

  9. nieuwetrui

    Grote schoonmaak. Twee woorden die ik nooit helemaal begrepen heb. Als je de boel (een beetje) bijhoudt, is zo’n gedoe toch helemaal niet nodig? (blaast nog even wat stof van het bureau)

    Like

  10. probosalem

    Nou, zins ik met pensioen ben, doe ik alleen maar leuke dingen en daar hoort de grote schoonmaak niet meer bij. Met af en toe wat opruimen, kom je er ook wel. Stuur anders je schoonmoeder maar.

    Like

  11. Mrs.dBvZ

    Mijn eerste schoonmoeder was ook zo’n poetser. Ze zal nu ergens achter in de zeventig zijn en wellicht hoort dat bij die generatie.
    Ik krijg in het voorjaar ook wel een beetje de poetskriebels, het zemen van de ramen geeft mij echter genoeg voldoening hihi.
    En dat niemand (van de mannen) ziet dat je hebt schoongemaakt, dat is volgens mij een frustratie van alle generaties vrouwen…in ieder geval is het er één van mij🙂

    Like

    1. Trees

      Mijn schoonmoeder was nog ouder, ze zou nu 96 zijn geweest, Zij wist ook niet beter hè.
      Nee, mannen zien het niet altijd… die denken volgens mij dat alles vanzelf gaat. Behalve die van mij dan, die doet het juist allemaal zelf😉. Ik ben verwend🙂

      Like

  12. roadlaura1969

    Mooi geschreven, ik kan me voorstellen dat deze mensen ergens gevangen zitten in hun eigen ”dwang”, net als de heeeel erg passieve waar je door de bomen het bos niet meer ziet😉

    Maar aan mij gaat de poetswaan voorbij ik leef om te leven en niet mijn uren in elke dag dezelfde plekjes weer te reinigen noch aan een grootte schoonmaak 😀

    Like

    1. Trees

      Mijn schoonmoeder was een product van haar opvoeding en de tijd waarin ze leefde. Het was heel normaal voor haar. Maar je hebt helemaal gelijk hoor, nooit een slaaf worden van je huis- of huishouding! Dat was altijd één van mijn motto’s!

      Like

  13. platoonline

    Tjonge Trees, Goede WE maar ik kreeg wel bijna last van vervangende vermoeidheid toen ik dit alles las. De hoofdpersoon moet wel ERG van schoonmaken houden. Ik zou zeggen, houd er eens een maandje mee op en laat het stof maar flink over de etensborden warrelen. Dan gaan die huisgenoten het wel eens opmerken.
    Ik ben dan wel man, maar dat schoonmaken kun je toch delen? Maria en ik doen het zo. Wel heeft zij dan de leiding want een man (ik geef het grif toe) kijkt vaak over bepaalde dingen heen. Maar goed, ik lever gewoon mijn bijdrage en daarna gaan we samen iets leuks doen.

    Like

    1. Trees

      Mijn schoonmoeder was zo opgevoed en de grote schoonmaak hoorde bij haar taak als huisvrouw. Mijn schoonvader had zijn werk dus het was heel normaal. Maar ze was altijd de hele week al met van alles bezig, dus het was gewoon niet nodig. Nam wel tijd voor leuke dingen als het maar goed gepland kon worden, maar onverwacht kon je echt niet aankomen, dat kwam nooit uit, want haar programma mocht niet in de war komen.
      Ze is al 12 jaar geleden overleden en was de laatste jaren dement dus toen deed ze het ook niet meer. Ooit heeft ze, toen ze last van haar rug had, aan mij gevraagd of ik haar met die ‘grote schoonmaak’ wilde helpen en toen heb ik vriendelijk doch zeer beslist nee gezegd.
      Mijn manlief doet hier en in Holland eigenlijk bijna alles. Ik heb bepaalde taken die ik wil blijven doen en daar sta ik dan ook op. Maar ik word nog wel eens de deur uit gestuurd als hij aan de slag gaat. Soms denk ik wel eens, als het aan hem ligt neemt hij alles over😉.
      Maar dat gaat niet gebeuren natuurlijk! Als vrouw blijf ik toch de baas😉.

      Like

    1. Trees

      Oh leuk, ja ik denk voor velen herkenbaar… Maar mijn eigen moeder deed er niet aan mee. Ze was wel eens bang dat mensen haar een slechte huisvrouw zouden vinden, maar ze vond het zo’n onzin😉. Ze deed er gewoon een heel jaar over om te zorgen dat haar huis schoon bleef…

      Like

  14. Melody

    Als eerste ben ik heel blij dat je de naam met een c hebt geschreven, dan weet ik dat je niet mij hebt bedoeld😉 *veegt zich blij het voorhoofd af, want anders had ze nog aan de slag gemoeten om jouw woorden waarheidsgetrouw te laten zijn* (grinnik)

    Schitterende we… mijn naamgenote mag trots zijn op haar werk.

    Like

  15. Mariet

    Hey:
    Even weer wat bijgelezen hier ….
    Nou die grote schoonmaak is volgens mij allang uit de mode😉
    Denk dat niemand meer zo werkt ….
    Maar wel goed geschreven, zonder het woord ******* te gebruiken
    Grt en knuff Mariet/Christina

    Like

    1. Trees

      Nee hoor, dat doet geen mens meer denk ik… Mijn eigen moeder heeft het zelfs nooit gedaan. Ze vond het genoeg dat ze regelmatig iets aanpakte, het hele jaar door. Maar mijn schoonmoeder dus wel😉.
      Dankjewel!

      Like

Reacties... heel graag natuurlijk!

