Onze auto’s…

Zoals iedereen die zijn rijbewijs heeft gehaald, wilden ook wij jaren geleden een autootje!

We kochten een 6 of 7 jaar oude, witte Fiat 600 in 1968, enigszins opgeknapt door onze zwager Jan want er mankeerde van alles aan. Fiat stond er toen om bekend dat hij al roestte in de folder, maar het ding kostte maar een paar honderd gulden en we hadden een auto!
Maar… erg ver konden we er niet mee rijden want dan begon de motor nogal eens te koken. We reden dan naar de stad en parkeerden de auto ergens om hem weer af te laten koelen en gingen een straatje om.
Als we naar het strand in Zandvoort wilden parkeerden we de auto in Halfweg en gingen we verder met de trein. Erg lang hebben we hem niet gehad. Hij kostte ons handen vol geld en we wilden sparen om te kunnen trouwen en ons huisje in te kunnen richten.

Ons volgende autootje kochten we in oktober 1970. Het was een beige NSU Prinz 4. Een klein autootje, maar pas 5 maanden oud, dus we konden een hele tijd vooruit. Apetrots waren we. We hebben er met plezier in gereden maar vonden hem toch wel een beetje erg klein dus onze eerste nieuwe auto was een beetje groter en die kochten we in juni 1972. Een oranje NSU 1000 met donkerblauwe bekleding, geweldig!

Daarna volgden er nog velen… Een Ford Taunus (niet nieuw), een groene en een gele Lelijke Eend, 1 groene en een gouden Mazda 323, een Opel Ascona, een Suzuki minibusje (omdat we meer ruimte nodig hadden voor onze hondjes). Nico reed toen al in een bedrijfsbus dus toen kwam de Fiat weer terug in beeld als autootje voor mij. Panda’s (bordeauxrood, zwart, donkerblauw), tussendoor een Daihatsu Cuore, die bleek veel te klein, Punto’s, een Idea en sinds bijna 4 jaar ons oranje gevaar, weer een Pandaatje met alles erop en eraan.
Op Gran Canaria hebben we 7 jaar geleden een Citroen Berlingo gekocht, lekker veel ruimte, een diesel, waarvoor we maar € 68,- wegenbelasting betalen per jaar…

We reden graag nieuw omdat we een auto echt als vervoermiddel zien, die het dus gewoon moet doen en ons zonder morren van A naar B moet kunnen brengen.

Ik heb zelf in de tijd dat Nico de auto voor zijn werk nodig had een Citroen Dyane en een Opel Kadett gehad, oude karretjes maar ik kon er goed mee omgaan, dus heel veel plezier van gehad toen de kinderen klein waren.

Onze eerste auto’s hadden het goed. Ze werden elke week gewassen en gestofzuigd, maar daarna werd dat minder. Ze werden zo af en toe met het handje gewassen, af en toe gingen we er even met de stofzuiger doorheen en dat was het wel. Totdat Nico de Ford Capri als cadeau voor zijn 60e verjaardag kreeg. Hij heeft nog nooit zoveel aan een auto gepoetst als aan zijn droomauto.

Hieronder zie je (bijna) alle auto’s die we tot nu toe gehad hebben, als ik het zo bekijk kun je beter geen rijbewijs hebben want bij elkaar hebben we een aardig kapitaaltje uitgegeven aan auto’s… 😉

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

26 gedachten over “Onze auto’s…

    1. Trees Berichtauteur

      Dankje Mirjam. Zag je ook mijn zoon (toen bijna 3) met die mooie kleur krullend haar op de foto met de groene eend? Zo’n beetje dezelfde kleur als van jouw KIND toch? Ik vind het zelf zo mooi.

      Like

  1. Marielle

    Haha wat een grappig blogje. Tja ik heb met Os ook weleens de optelsom gemaakt… hij wil nl. zo graag een porsche… nou geloof mij als hij alles wat hij aan auto’s heeft uitgegeven had bespaard had hij nu een hele mooie porsche kunnen rijden;-). Ik ben ook eens gaan tellen, maar ik ga niet zo hard. Sinds ik mijn rijbewijs heb (nu al weer 18 jaar) ben ik aan mijn 3e en 4e auto (ja ja heb er nu 2;-)). Maar ja in 22 jaar kan er nog een heleboel veranderen…hihi.

    XXX

    Like

  2. Mrs. T.

    Wow, wat gaaf zeg, al die auto’s op een rij. En wat zijn het er een boel. Ik geloof dat ik aan auto nummer vier bezig ben. Vroeger jaren met de bus gereisd en pas sinds ik met manlief in een dorp zonder OV woon weer aan de auto. De vierde geloof ik.

    Like

    1. Trees Berichtauteur

      Ja, je hebt wel gelijk… maar naar de ‘ rode’ is verwezen met een link, dus overgeslagen is hij zeker niet… Ik zet hem erbij!
      Dikke kus terug!

      Like

  3. geesjesgedachten

    Wat leuk om al die auto,s voorbij te zien gaan. Mijn oom Bé was de eerste in onze familie die een auto kocht, ook een NSU! wat heb ik daar vaak met m,n oom leuke tochtjes in gemaakt.
    Een leuk logje Trees!

    Like

      1. hannekelive

        jazeker,
        we eindigden met een chrysler voyager, we pasten er allemaal in, er was zelfs nog plek voor de hondjes.
        en als we naar ikea gingen haalden we de bank eruit en dan leek het wel een vrachtwagen😀

        Like

  4. platoonline

    Nou Trees, hier dan een reactie van een man (ja ze bestaan nog) zonder rijbewijs en dus zonder auto. Ik lees die tekst van je en denk: Goddank heb ik zo’n ding niet voor de deur staan. Ik zie aan Maria’s auto wat dat kreng kost. En maar roepen: zullen we met de trein. Want die is goedkoop in België. Nou ja, dat doen we dan ook af en toe. Maar die auto is toch het symbool van vrijheid. Enfin… ik spaar lekker al die kosten uit en geef ze dan weer uit aan de NS.

    Like

    1. Trees Berichtauteur

      Wij deden niet zo lang met een auto hoor 2 tot 3 jaar. De laatste auto’s gaan langer mee, maar daar rijden we de hele winter niet in…

      Like

Reacties... heel graag natuurlijk!

