Lang weekend Bad Fredeburg…(deel 2)

We waren nog geen kilometer het dorp uit, we reden berg op, toen opeens de gaskabel brak.

Gaskabel_2 Daar stonden we langs de kant van de weg… Nico die niet echt verstand heeft van auto’s trok zijn veiligheidsvestje aan en ik zette de veiligheids-driehoek neer. Nog nooit van ons leven was ons dit overkomen…met pech onderweg staan.
Hij ging heel interessant onder de motorkap staan kijken. Daar zat de kabel gewoon vast dus het zat lager. Wat te doen? Hij liet de auto een stukje achteruit rijden, berg af, waar hij een zandpad op kon draaien zodat we niet meer op de weg stonden, dat was veiliger…

Hij verwijderde een stuk van de bekleding vlakbij de pedalen en kon met eigen ogen zien wat hij al wist, namelijk dat de gaskabel gebroken was en terug was geschoten. De Nederlanders op de motor kwamen langsrijden en stopten verbaasd. Gelukkig hadden zij een kaartje van het hotel. Ik kon het zo snel niet vinden. We hebben de eigenaar van het hotel gebeld die naar ons toe kwam en ons naar een garage even buiten het dorp heeft gesleept. Deze was uiteraard gesloten maar hij stond er veilig en de volgende ochtend zouden we erheen gaan en hopelijk zou het euvel snel verholpen kunnen worden.

Het weer was minder dan de dagen ervoor, we hebben eerst nog een stuk gewandeld en vanaf ongeveer 1 uur ben ik op de kamer gebleven en heb ik heerlijk zitten lezen. Nico is nog een stuk alleen gaan wandelen. ’s Middags regende het ongeveer een uur behoorlijk, met onweer en bliksem erbij. Maar daarna konden we toch weer lekker naar buiten.

Onlangs_bijgewerkt

Nico heeft die nacht niet best geslapen, allerlei doomscenario’s gingen door hem heen. Na het ontbijt bracht Lothar ons naar de garage. Men zou daar kijken wat ze konden doen en ons dan bellen. Nico, te onrustig, ging aan de wandel en is wel 3x langs de garage gelopen. Ook ’s middags nog een keer en toen hoorde hij al dat het moeilijk zou worden. De chef van de werkplaats had alle mogelijke moeite gedaan om aan zo’n gaskabel te komen, maar het lukte niet…Hij had nog een paar opties en hoopte dat hij geluk zou hebben maar Nico was nog maar net terug in het hotel toen hij belde…hij kon er echt niet aankomen…

Wat nu…? We konden nog in het hotel blijven dus dat was een zorg minder. Eerst gebeld met de verzekering. We hadden de auto all-risk verzekerd nadat hij getaxeerd was vorig jaar. De medewerker vertelde dat we voor het terugbrengen naar Holland inderdaad verzekerd waren. Voor onszelf en eventueel extra verblijf moesten we bij de reisverzekering zijn. Allereerst Eurocross bellen, alles weer uitgelegd, gegevens uitgewisseld en wachten op een retourtelefoontje. Zij moeten uiteraard eerst alles verifiëren.

Toen belde de verzekeraar ons op. Bleek dat ze ons verkeerd had voorgelicht. We waren niet verzekerd voor pechhulp in het buitenland… omdat het om een mechanisch defect ging.
Ja…excuses kreeg ik wel, maar ja daar hadden we natuurlijk niks aan. Ook van Eurocross kwam een telefoontje, helaas konden ze dus niks voor ons doen.

Plan 2…gebeld met de reisverzekering…Jammer maar helaas… Vanwege het mechanische defect konden ze ook niks doen. Lid van de ANWB zijn we wel, we krijgen elke maand de Kampioen, maar we zijn niet lid van de Wegenwacht en zeker niet in het buitenland. Dat hadden we nooit nodig. We reden altijd nieuwe auto’s waar dus garantie op zat en sleephulp via de fabrikant was geregeld. Zo vaak gaan we ook niet met de auto naar het buitenland, dus nooit aan gedacht ook.

De beste oplossing was dat we een gaskabel in Nederland zouden kopen, die op (laten) sturen naar de garage en wachten op een berichtje als de auto weer gerepareerd was. Dan zouden we hem weer op kunnen komen halen. We hadden geen keus, maar we wilden toen uiteraard zelf wel zo snel mogelijk naar huis.

Dat was ook een probleem…Allerlei ideetjes werden ons door Lothar, de hoteleigenaar, aangedragen. Een auto huren en ergens in Holland weer achter kunnen laten…Nee, dat lukte niet. Te ver. Met de trein…het dichtstbijzijnde station was ook zo’n 40 km verwijderd van waar wij zaten. En dan met alle bagage? Nee, we zouden een heleboel in de Capri kunnen stallen tot later. Eventueel met de bus naar het station rijden.

Het was inmiddels alweer 18.00 uur en we gingen even wat eten in het dorp. Nico had ergens in een straat een taxi zien staan. Dat zou misschien nog wel de beste oplossing zijn. We konden dan alle bagage meenemen naar huis en eventueel nog diezelfde avond vertrekken. Bij de snackbar konden we het meteen navragen en ik kreeg een telefoonnummer en een telefoon. Om zeker te weten dat het ’s avonds nog zou kunnen moest het taxibedrijf eerst overleggen. Na 10 minuten kwam er een dame binnen. Ze was de chauffeur…wilde de postcode weten en zou later terugbellen. In de tussentijd had de snackbareigenaar stappen ondernomen. Hij kwam naar ons toe en zei dat hij ons een voorstel kon doen. Zijn zoon kon ons wel naar Holland brengen en wel voor EUR 200,-. Niet gek dachten we… En inderdaad, de taxirit moest EUR 350,- kosten.

We gingen terug naar het hotel, hebben snel alles ingepakt en om 19.15 zaten we bepakt en bezakt voor de deur. De hoteleigenaar was er niet…dus een briefje achtergelaten dat ik wel zou bellen en per bank de rekening zou betalen. De 2 zoons van de snackbar-eigenaar kwamen aanrijden, gelukkig met een combi. Uiteindelijk reden we om 19.45 weg en we waren om 22.15 weer thuis. Blij dat we waren…

Diana had al actie ondernomen en per e-mail contact opgenomen met iemand waarmee ze het vorige jaar contact had gehad toen ze net de auto voor Nico had gekocht. De man zou gaan zoeken… Ook bij de garage in het dorp waar ze woont heeft ze navraag gedaan.

’s Avonds ben ik toch gaan zoeken op internet. Ik vond iemand die onderdelen voor Capri’s verkocht en…hij had een gaskabel. Vandaag ben ik gaan bellen en heb hem gevraagd of hij de kabel meteen naar de garage in Duitsland kon sturen. In goed vertrouwen heeft hij dat gedaan en ik heb de kosten meteen overgemaakt.

Nu maar hopen dat de kabel goed aankomt en ze snel tijd hebben in de garage om de auto te repareren…als hij klaar is gaan we hem snel weer halen…

Wordt vervolgd…

8 gedachten over “Lang weekend Bad Fredeburg…(deel 2)

1. Carla

jeetje wat een avontuur zeg.
    Ik hoop dat jullie hem snel weer voor de deur hebben hoor.
    Fijn hè….als je dan denkt verzekerd te zijn!!

liefs Carla.

2. Diana

Oooh die foto’s van Pa bij de Capri!! Vind het echt zo sneu voor hem!! Hoop dat hij hem snel weer voor de deur heeft staan!! Dikke kus, ook voor Pa!!!

Reacties... heel graag natuurlijk!